شیطان و اجنه در سریال سینمای هالیوود
نوشته شده توسط : کمیل حسینی

شیطان و اجنه در سریال سینمای هالیوود

به نقل از موسسه استاد فرج نژاد، به طور کلی می‌توان فیلم‌های ژانر وحشت را به سه دستۀ کلی تقسیم کرد. دستۀ اول فیلم‌های اسلشر است که مبتنی بر قتل و آسیب‌های فیزیکی و نمایش خون و خونریزی گاهی با اشیایی مثل چاقو و اره و اره‌برقی پیش می‌رود، مجموعه فیلم‌های مشهور اره، هالووین و اره برقی تگزاس از مشهورترین فیلم‌های این دسته هستند.

گروه دیگر فیلم‌ها ترسناک روان‌شناختی هستند. فیلم‌هایی که در آن کمتر از خون و خونریزی استفاده می‌شود و متمرکز بر حالات روانی، عاطفی و روان‌شناختی دارد. فیلم روانی آلفرد هیچکاک، درخشش استنلی کوبریک و سکوت بره‌ها از مشهورترین فیلم‌های این گروهند.

مفسران مسیحی، در تفسیر این دو جانور و منظور از آن‌ها، در «مکاشفات یوحنا»، اختلاف نظر دارند، ولی در دنیای هنر و سینما این تصویرسازی‌ها دست مایۀ آثار گوناگونی درباره شیطان شده است، زیرا جذابیت دیدار و هیجان بسیاری دارد.

شیطان در هالیوود برای نمونه، در فیلم امگا کد ۲، شکل اژدهایی بالدار با دو شاخه قوچ مانند، در پایان فیلم، از بدن تسخیر شده‌ای بیرون می‌آید و خود را با چهره واقعی می‌نمایند یا در فیلم پسر جهنمی‌، موجود شیطانی ستارۀ فیلم، با رنگ قرمز خود‌، یادآور دوزخ است و در صحنه‌ای‌، دو شاخ قوچ مانندش رشد می‌کند که او با شکستن آنها، شرارت را از وجود خود دور می‌سازد.

دجال: موجود دیگری که در بسیاری از فیلم‌های هالیوود وجود دارد، دجال است. در روایت‌های مسیحی دجال را ضد مسیح[۹] یا مسیح دروغین دانسته‌اند که دروغ گوست و اتحاد ناسوت و لاهوتی در یک بدن را نفی و به جسمانی بودن خدا خدشه وارد می‌کند.

در روایت‌های اسلامی‌، دجال‌، صیغۀ مبالغه از ریشه دجل است که به معنای بسیار فریب‌کار و جذاب است و پیش از ظهور امام زمان(عج) می‌آید و خلق را فریب می‌دهد و مردم بر گردش جمع می‌شوند‌.

در کتاب‌های عهد عتیق که برای یهودیان است، واژه دجال نیامده، ولی برخی مفسران «کتاب مقدس»، از برخی مفاد سفر دانیال در عهد عتیق، پی به دجال برده‌اند.

در فیلم جنگ ستارگان، بخش بازگشت امپراتور نیز لباس جنگجویان شیطانی، مانند عرب‌های مسلمان است. این اندیشه در فیلم ارباب آرزوها نیز بیان می‌شود که محل تاخت و تاز شیطان، «ایران باستان» بوده است و شیطان از طریق مجسمه خدای باستانی ایرانی به «آمریکا» منتقل می‌شود.




:: بازدید از این مطلب : 164
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 مهر 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: